centr
 


tel: 0048 504 637 052
e-mail: infotimes@infotimes.pl

Dalej

 

 

SZARY RYNEK (ang. Grey Market ) to handel dobrami, najczęściej tzw. markowymi - poza oficjalnymi kanałami dystrybucji. Jest to handel legalny, w odróżnieniu od czarnego rynku czy obrotu towarami, wykorzystującymi, wbrew prawu i licencjom, znaki handlowe należące do innego właściciela niż ich producent (tzw. podróbki). Z uwagi że handel ten niekorzystny jest dla producentów, ale za to sprzyja konsumentom, producenci często próbują na różne sposoby nie dopuszczać do tego rodzaju praktyk.

Istnieją jeszcze inne, mniej popularne definicje szarego rynku. Np.

Szary rynek - posiadanie reglamentowanych dóbr jest legalne, ale obrót nimi poza wyznaczonym systemem reglamentacji jest zakazany. (Wikipedia)

Przykład szarego rynku:

Hipotetyczny producent ubrań Laposte sprzedaje swoje wyroby poprzez wyłącznych dystrybutorów w kraju A, B, C i D. W każdym z krajów jest tylko jeden wyłączny dystrybutor. Z uwagi na różnice w zarobkach mieszkańców danych krajów, lub z innych względów, koszulka Laposte kosztuje 100 dolarów w kraju A i B, 80 dolarów w kraju C i 50 dolarów w kraju D.

Obrotny detalista (nazwijmy go X) z kraju A chce również sprzedawać koszulki firmy Laposte, ale że producent ma w tym kraju wyłącznego dystrybutora nie chce mu sprzedawać hurtowo. W związku z tym X nawiązuje cichą współpracę z dystrybutorem z kraju D i importuje koszulki w cenie 50 dolarów, robiąc niespodziewaną konkurencję dystrybutorowi z kraju A.

Jest to dosyć prosty schemat. Z uwagi że wielcy producenci/ właściciele marek bronią się przed tego rodzaju praktykami, zwykle jest to trochę bardziej skomplikowane.

Właściciele globalnych marek zwykle zastrzegają sobie w umowach z dystrybutorem zakres terytorialny dystrybucji.

Szary rynek najczęściej obecny jest w poniższych branżach:

- elektronika użytkowa,

- motoryzacja,

- farmaceutyki,

- ubrania i obuwie,

- wina, szampany, wódki i inne alkohole,

- instrumenty muzyczne

- sprzęt sportowy,

- zabawki,

- kosmetyki i perfumy,

- multimedia (gry, filmy, muzyka),

- sprzęt komputerowy, fotograficzny,

- środki higieny,

- żywność, napoje,

- i wiele innych.

Szary rynek często utożsamiany jest z pojęciem importu równoległego (parallel import) .

Często producenci produkują innego rodzaju produkty na konkretne rynki. Nierzadko różnią się one jedynie opakowaniem lub nieznacznie właściwościami.

Nasze usługi

Dzięki tzw. szaremu rynkowi, konsumenci mogą uzyskać towary w bardziej konkurencyjnych cenach. Dlatego już od kilku lat pomagamy niezależnym dystrybutorom w znalezieniu kontaktów do zagranicznych dostawców poszukiwanych przez nich marek. Dzięki dużemu doświadczeniu skutecznie pomagamy w wyszukaniu najlepszych oferentów.

Zapraszamy do kontaktu.

Kopiowanie i rozpowszechnione powyższego artykułu lub jego części dozwolone jest jedynie pod warunkiem podania pełnowartościowego linka do www.infotimes.pl

 

 

 

-

 

 


 
 

arrowDostawców, importerów, hurtowni, producentów?
arrowPotencjalnych klientów?
arrowKonkretnych towarów lub usług?
arrowSprawdzonych kontrahentów?
arrowDanych o rynku?
arrowInformacji o trendach?
arrowSpecjalizowanych baz danych?

 

 

W naszej działalności stosujemy ściśle kodeks postępowania miedzynarodowej organizacji zrzeszającej specjalistów od informacji

AIIP